Published On: 18 de gener de 2022|Categories: Divulgació|

Intro a Com petar-ho a Instagram

“Jo… he vist coses que vosaltres no creuríeu: Atacar naus en flames més enllà d’Orió. He vist raigs C brillar a la foscor prop de la Porta de Tannhäuser. Tots aquests moments es perdran… en el temps… com a llàgrimes en la pluja. És hora de morir”
Roy Batty (Rutger Hauer) a Blade Runner

En el primer post et vaig explicar què vol Instagram i que podem obtindre a canvi.

En aquest t’explicaré com petar-ho a Instagram i evitar que la teva compta acabi com una llàgrima enmig de la pluja.

La teva compta és la teva marca

Una compta a Instagram és un servei que satisfà una necessitat, com qualsevol altre marca, i a canvi rep interaccions.

El primer que cal fer és pensar quina necessitat volem satisfer i per tant decidir a quin públic que pugui sentir aquesta necessitat ens hem de dirigir. És a dir, hem de triar el nostre públic objectiu.

Hi ha qui munta una compta amb memes i satisfà la necessitat de riure, d’altres munten una compta amb petits reels ballant i satisfà la necessitat de passar l’estona d’alguns, d’altres expliquen les seves intimitats satisfent així la necessitat de xafarderia de molts.

Un fotògraf de natura i viatges probablement li agradi veure paisatges magnífics i llocs exòtics i valori, per tant, aquest tipus de compta.

Per contra, un fotògraf que li agradin els bodegons probablement no li interessi per res perdre el seu temps mirant fotos de llocs exòtics o de cascades amb efecte seda.

Així doncs el primer que cal fer és decidir en quin segment ens volem situar i fer que la nostra galeria tingui un contingut coherent. L’avantatge de tenir una compta amb un tipus de publicacions ben definit és que tindrem un nombre de likes i comentaris coherent amb el nombre de seguidors.

Algunes idees de tipus de compta que et pot ser interessant com a fotògraf: carrer, natura i/o viatges, bodegons, retrat, paisatge urbà …

Cal tenir en compte que Instagram categoritza cada compta a fi i efecte de mostrar-la a possibles interessats per la qual cosa si la nostra compta no té tipus ben definit serà difícil que les nostres publicacions es mostrin al nostre públic objectiu.

Com crear la teva compta

Tranquil, no t’avorriré explicant com donar d’alta una compta a Instagram; per això hi ha centenars de tutories a Youtube. Aquí hi trobaràs alguns consells que et poden ser útils per donar-li forma i aprendre a com petar-ho a Instagram.

Ha de ser Business

Oblidat de tenir una compta personal. No serveix per res.

Creat o, si ja la tens, passat a la compta Business per tenir accés a unes mètriques fonamentals. Cal saber quantes visites tens al perfil, a quantes comptes noves has arribat amb la darrera publicació, quantes visites han vingut del hastags, etc., etc.

El perfil.

Com que estem buscant amants d’un determinat tipus de publicacions, hem de tenir un perfil atractiu per d’altres persones. Que més atractiu que posar el nostre nom real i una foto recent ? Hi ha alguna cosa que infongui més confiança que “donar la cara” ? Es molt millor fer servir comptes amb noms reals i una foto que ens identifiqui correctament que no pas pseudònims o noms estranys.

Vol dir això que una compta amb pseudònim no funcionarà ? En absolut, però la difusió i els ratis seran pitjors.

Aprofita el perfil per donar alguna pista de qui ets i que t’agrada i, si tens, web, posa el link.

A qui seguir

No té sentit seguir a comptes les publicacions dels quals no tinguin a veure amb les teves. Per exemple, no podem seguir a algú que publica memes si la nostra compta està dedicada a fotos de gats.

Publicacions

A part de fotografies coherents amb el posicionament escollit has de tenir en comte que en la darrera actualització de l’algoritme, Instagram ha decidit competir amb Tik-Tok per la qual cosa està promocionant els reels, les històries i els carrusels. Ho hem de tenir en compte si volem un creixement ràpid.

En una compta nova és important mantenir un ritme constant de publicacions. Instagram valora les comptes amb activitat constant, per això si la teva compta és nova, una o dos publicacions al dia està molt bé.

En una compta que ja té un bon nombre de seguidors i publicacions, una bona forma de decidir quan publicar es observar el moment en que deixen d’arribar likes i comentaris, ja que és quan Instagram ha decidit no fer sortir les teves publicacions en la pàgina d’inici o l’Explorador. Una nova publicació farà que Instagram et torni a tenir en compte.

Una cosa més, si hi poses fotos de persones aquestes han d’anar vestides o corres el risc d’acabar al Shadowban o que directament Instagram et censuri la compta.

Text de la publicació

Es fonamental posar text que expliqui quelcom de la publicació i que sigui d’interès pel visitant.

Instagram és una eina visual i redactar paràgrafs massa llargs no ajuda o, com a mínim, és una pèrdua de temps però no acompanyar ni amb una sola paraula una publicació és un error que es paga amb menys interaccions.

Ara bé, si vols explicar alguna cosa la millor opció és crear una history amb un link a una plana web. Des de fa uns sis mesos Instagram permet afegir links a les histories de comptes de menys de 10.000 usuaris amb la qual cosa ens ha proporcionat una eina promocional de primer ordre.

Estil que defineix una marca.

L’estil propi el defineix no només el contingut en sí, sinó la forma en que es publica. És molt important pujar publicacions que tinguin mateix fons, un anagrama o algun element que aporti significat, estil i, sobre tot, personalitat pròpia.

Amb el temps, l’estil propi farà que els teus seguidors identifiquin ràpidament una foto teva i els predisposi al like o al comentari.

Si volem tenir nota podem jugar a crear un feed de marca, és a dir, pujar les publicacions de forma que el conjunt aporti una altre visió a la galeria. Si ho creus interessant t’ho puc explicar en un proper post.

Hastags

Son paraules precedides pel signe # que Instagram fa servir per facilitar les cerques i classificar publicacions. Per exemple, el hastag  #barcelona serviria per identificar fotos de Barcelona.

Els has de fer servir si o si. Uns hastags ben triats aportaran la meitat o d’interaccions.

Fins aquest any Instagram recomanava fer servir un màxim de 30 hastags. Amb l’actualització de l’algoritme publicada a finals de l’any passat això ha canviat radicalment.

Concretament Instagram fa les següents recomanacions en positiu.

  • Fes servir hastags que siguin coherents amb la publicació. No pots fer servir el hastag #gatito si la fotografia és d’un cotxe d’època.
  • Fes servir hastags que siguin d’interès pel teu públic objectiu.
  • Fes servir hastags molt populars i genèrics del teu tema i algun de més específic.
  • Fes servir un hastag de marca pròpia o comuna com #agrupaciofotograficadecatalunya
  • Fes servir entre 3 i 5 hastags. És un canvi radical que implica concentrar-se en els hastags més importants i que millor funcionen.

També fa algunes recomanacions en negatiu que de fet és desprenen de les positives. La que crida més l’atenció és la de no fer servir més de 10 o 20 hastags. Hem de tenir en compte que fins ara Instagram insistia en fer servir 30 hastags promocionals que ara redueixen dràsticament. Així doncs pensem que estem en un període de transició en el que els 5 primers són els més importants i la resta no els té en compte i insistir en posar-ne més podria penalitzar.

Seguidors

Es quasi tant important aquest apartat com les publicacions.

Si, per exemple, dediques la teva compta a publicacions relacionades amb el mon del motor i tens com a seguidors a comptes interessades en fotografia de natura el més probable es que no interaccions i Instagram no et promocioni.

He vist comptes que tenen molts seguidors i no tenen pràcticament likes. També he vist publicacions que en una compta funcionen molt bé i en d’altres passen desapercebudes. Això és un símptoma que els seguidors no estan ben triats o, el que és molt més greu, comprats.

Una pèssima praxis es seguir a comptes a l’atzar buscant només que ens segueixin. És un error que pot enfonsar una compta i sumir-la en la irrellevància o en el “Shadowban” i d’aquell lloc, creu-me, no és fàcil sortir.

… Com petar-ho a Instagram continuarà

En el proper i darrer post, t’explicaré una tècnica per fer que la teva compta creixi tant com vulguis.

Toni Torras Llauradó

Com petar-ho a Instagram

Petar-ho a Instagram

Més entrades

Més entrades