CURS INTENSIU ONLINE DE COMPOSICIÓ FOTOGRÀFICA

La vora defineix el contingut

Professor: Marcelo Caballero

La composició és un tema que no sempre rep la importància que mereix, potser perquè existeix la idea que només cal aplicar unes normes socialment acceptades, com ara la regla dels terços o l’espiral de Fibonacci, entre altres, per a obtenir bones fotos, però la composició va molt més enllà i sovint determina la diferència entre una foto correcta, però que no passa de ser una més, i una d’excel·lent.

Picasso deia “Cal conèixer les normes com un professional, per a poder-les trencar com un artista”. L’aplicació purament mecànica de les normes de composició porta a la obtenció d’imatges que podran ser tècnicament correctes, però que difícilment destacaran entre la muntanya de fotos que es fan i es publiquen cada dia. A més, l’aplicació estricta d’aquestes normes pot esdevenir una cotilla que impedeixi evolucionar i millorar. Ara bé, cal anar amb compte, no debades la frase de Picasso diu “com un artista”, perquè la frontera que separa una foto sublima i una ridícula és, sovint, molt estreta i quan es fa una composició agosarada cal saber com es fa, amb quin objectiu i fins on es pot arribar.

En aquest curs, el Marcelo Caballero explicarà les seves idees sobre composició que, amb tota seguretat, no deixaran indiferent a cap dels assistents i que, probablement, els obrirà una nova visió de com es poden fer fotos. Fins a quin punt s’aplicaran aquestes idees i quins resultats s’obtindran dependrà de la iniciativa i de la creativitat de cadascú.

DESCRIPCIÓ GENERAL DEL CURS

La proposta teòrico – pràctica d’aquest taller pretén introduir els participants, d’una manera intensiva, al complex món de la composició fotogràfica i, en aquest context, el pla de treball constitueix un intent lúdic per potenciar diferents variants visuals per optimitzar el gaudi de la fotografia.

OBJECTIUS

  • Com dominar la composició i crear efectes visuals forts.
  • Com concentrar-te en les tasques i executar-les amb èxit en un curt període de temps. • Com ser el millor jutge de la teva feina.
  • Assessorament sobre com millorar el sentit de l’observació, anticipació i identificació dels moments decisius i apropament al subjecte.
  • Seguiment personalitzat per respondre qualsevol qüestió tècnica, composició específica, o pregunta teòrica que pugui tenir.

INICI I DURADA DEL CURS

16 hores lectives; cada setmana hi haurà dues sessions, d’una hora cadascuna, que s’impartiran consecutivament el mateix dia.

Inici del curs: dilluns 21 de febrer, 19h, via Zoom.

PROGRAMA

  • Sessió 1. Presentació del curs /Nocions de marc / racons, diagonals / Simetria, asimetria / Quattrocento.
  • Sessió 2. Llibre obert/reaccions a través del color. Colors Càlids/freds. Impressionisme.
  • Sessió 3. Visionat de les pràctiques fotogràfiques.
  • Sessió 4. Perspectives múltiples. Vibracionisme. New Bauhaus Posicionament. Espais intersticials.
  • Sessió 5. Visionat de les pràctiques fotogràfiques.
  • Sessió 6. Eduard Hopper i els amics. Espais intermedis, de silenci i anònims. Documentalisme americà. Imatges suggerents versus descriptives. Retrats suggerents, centrats i tallats.
  • Sessió 7. Visionat de les pràctiques fotogràfiques.
  • Sessió 8. Diagonals divergents. Contracomposició. New American Color. Tendència al desordre. Caos organitzat. Moments a la deriva.
  • Sessió 9. Visionat de fotografies.
  • Sessió 10. Triangles de formes, colors. Finestres indiscretes. Nocions de fons
  • Sessió 11. Visionat de les pràctiques fotogràfiques.
  • Sessió 12. Masses desenfocades. Darrere del que és visible. Horitzons inclinats.
  • Sessió 13. Visionat de les pràctiques fotogràfiques.
  • Sessió 14. Plànols inesperats. Onades rítmiques urbanes. Pes visual del color: ubiqüitat, colors mínims, camps de color.
  • Sessió 15. Aparences alienades. Vertical versus horitzontal. Autorretrat: les seues possibilitats compositives i afirmació del fotògraf.
  • Sessió 16. Visionat final de les pràctiques.

Nota

Cada sessió teòrica contindrà abundant material fotogràfic i també vídeos educatius. A més, s’armarà una fitxa (PDF) amb les dades més rellevants de cada sessió i exercicis pràctics que seran publicats en una carpeta específica per als alumnes a Google Drive, i també es crearà una altra carpeta específica on els alumnes compartiran els treballs fotogràfics que seran visionats i comentats en directe.

INSCRIPCIONS

El curs està reservat als membres de l’Agrupació Fotogràfica de Catalunya.

Per a rebre informació del preu del curs i de les formes de pagament, cal enviar un correu a

formacio@afc.cat

Per a inscriure’s, cal ingressar l’import al compte de l’AFC.

La inscripció només es considerarà formalitzada quan l’AFC hagi rebut l’import. L’ordre d’inscripció el determinarà l’ordre d’arribada de les transferències.

INFORMACIÓ ADDICIONAL

Marcelo Caballero és fotògraf, periodista i llicenciat en Comunicació Social. El 1992 es va graduar de la Facultat de Periodisme i Comunicació Social de la Universitat de La Plata (Argentina). Posteriorment, i durant diversos anys, va compaginar els seus treballs com a docent de tallers de literatura contemporània i semiòtica visual a la seva facultat amb col·laboracions en diaris argentins com Clarín, El Dia i revistes de viatge. Després de llargs periples per Amèrica del sud i Àsia va decidir radicar-se a Barcelona on, el 2010, va fundar el primer col·lectiu de fotografia urbana a Espanya: Carrer 35.  Va exposar el seu treball a Barcelona, ​​Las Palmas, Ciudad Real, Miami, Perpinyà i Buenos Aires. Va participar en festivals de fotografia com Ull de Peix Photo Meeting Barcelona, ​​Biennal Xavier Miserachs, DOCfield (Barcelona), Visa Off (Perpinyà) i Miami Street Photography Festival. El 2015, va impartir tallers de fotografia urbana a EFTI (Madrid) dins del màster de fotografia documental. A principis del 2017, juntament amb un grup de fotògrafs, van donar vida a QuitarFotos que s’expressa com a espai de diàleg i difusió de propostes visuals documentals. Actualment forma part dels equips docents de Multifotos, Escola Universitària ERAM de Girona i Digifoto Fotografia Online. A més, col·labora amb revistes i agències fotogràfiques europees; i imparteix tallers/viatges fotogràfics, realitza conferències i escriu sobre fotografia documental al seu blog: Mirades Còmplices.

Llibres: Colors Humans (Carrer 35 / The Folio Club. Barcelona 2015),  Legenda Gerundae (The Folio Club. Barcelona 2018), Ocre (Camera Infinita, 2019), Un Apuro Lento (Camera Infinita, 2019)

https://marcelocaballero.com/

21/02/2022
19:00 — 21:00 (2h)

Modalitat Online

Marcelo Caballero