Secció II. La Càmera, un complement de consum.
Grans aportacions a la popularització de la fotografia
Altres seccions:
– Secció I. La fotografia des dels seus inicis
– Secció III. Les variacions tècniques d’èxit
– Secció IV. L’automatització de la fotografia
– Secció V. Disparar, revelar i veure a l’instant
– Secció VI. Un nou mon, l’era digital
LL’aparició i popularitat de la càmera Pocket Kodak (de butxaca) el 1895 obre una nova etapa en la història de la fotografia. Va contribuir a la seva democratització: “Vostè premi el botó i Kodak farà la resta”. Tenia forma de capsa de fusta recoberta de pell negra i registrava les fotografies en cel·luloide. Incorporava un visor petit per controlar els valors de l’exposició.
Les Kodak Brownie. Eren càmeres bàsiques de capsa de cartó amb una lent convexa-còncava senzilla que feia fotografies quadrades de 2 1/4 polzades. S’havien pensat per a la venda de pel·lícules en rotllo. Varen sortir a la venda a 1 dòlar (30€ de 2022) i a 2 dòlars, (uns 60€) la versió millorada posterior. A causa dels seus controls senzills i al preu se superaren totes les expectatives de venda.
El seu nom prové dels brownies (esperits en el folklore) dels dibuixos animats de Palmer Cox.
El primer any de producció se’n van fer més de 150.000. Les brownies es van comercialitzar per als nens, i Kodak les va utilitzar per popularitzar la fotografia.
Omnipresents com eren, hi ha moltes fotos icòniques de les Brownies, en especial de la 1a Guerra Mundial, fetes pels soldats nord-americans. També, el 15 d’abril de 1912, Bernice Palmer va utilitzar una Kodak Brownie 2A, Model A per a fotografiar l’iceberg que va enfonsar el RMS Titànic, així com els supervivents transportats a bord del RMS Carpathia, el vaixell on viatjava el mateix Palmer.
Les “tropicals”: Càmeres testimóni dels imperis europeus
A finals de Segle XIX i principis del XX, moltes càmeres es fabriquen amb fustes del tròpic, originàries de les colònies europees – més atractives i de fusta considerada com a noble.
Al seu tomb, les “càmeres tropicals”, més petites i portables, també serveixen per a viatjar i recollir testimonis gràfics a les zones i països colonitzats. Són un testimoni mut de l’època daurada del colonialisme europeu.
Expositor n. 2.1
1. Càmera Kodak “Lloyd”. Càmera Kodak “Lloyd”. Plegable. 1895-1899. Format 9 x 12. Obturador Eastman automàtic. Usava pel·lícula de rotlle.
Donant: Ramón Sánchez.
2. Capsa de Plaques de Iode-Bromur
3. Càmera Contessa-Nettel de molla plegable, amb objectiu Berthiod París, de 10 x 15.
No és la combinació original de la càmera. Contessa opera amb el nom de Contessa-Nettel AG. Stuttgart, a partir de 1919.
Donant: Família Guilera.
4. Càmera F. Kemper, tipus Ruby, fusta tropical. 18 x 24.
5. Càmera Auto Graflex, de molla, de fusta tropical.
6. Càmera de molla Milbourn Korona. Prèvia a 1902. 1895? El primer model de les càmeres que va popularitzar Korona. s/d.
7. Càmera Kodak Brownie No. O. Model A, 1916.
Donant: Jose M. de Reyn.
8. Càmera Kodak Brownie n.2 A Model C. 6 x 9. Es va produir a partir del 1901. Model millorat de la primera versió. Feia fotos de 3,25 x 2,25 polzades. (Relació 1,44:1).
Donant: Toni Vendrell.
9. Càmera Kodak Brownie E. 6X9 100mm.
Donant: Ramon Vilalta Sensada
La càmera perduda a l’Everest: Kodak Vest Pocket
10. Càmera Kodak, Vest pocket Autographic, 27, f: 6.9, 1918.
Donant: M. Rosa Abelló.
El 1924, George Mallory i Andrew Irvine van intentar coronar l’Everest, però varen morir en l’intent. Una expedició de recerca va localitzar el cadàver de Mallory el 1999, però de moment no s’ha trobat cap rastre d’Irvine ni del tresor perseguit: una càmera Kodak Vest Pocket, el contingut de la qual podria dilucidar si els alpinistes van morir abans o després de trepitjar el cim, (vint-i-nou anys abans de L’Edmund Hillary).
A: Fontcuberta, Joan. Imatges Latents. Ed. Arcàdia 2022, pàg. 130.
11. Càmera Kodak Junior. Plegable de butxaca, amb objectiu Kodak anasticmàtic, f1,7.
Inicis dels anys 30. La primera es fabrica el 1929.
Donant: Teresa Vilarnau i Comas.
12. The Kodak Manual. Manual d’instruccions que es venia amb les càmeres de 1888. J. Pitcher & CO. The Newman Press, Newman Street, Oxford St. Londres. Reedició de l’original al 1988.
13. Càmera Agfa, plegable de butxaca de pas universal.
Donant: Maria Castells.
14. Càmera Voigtländer. Al 1911 es comencen a produir i distribuir les càmeres de plaques amateur i el 1929 es fabrica la càmera Bessa 6 x 9 per al mercat popular.
Donant: Montserrat Moya.
15. Càmera Fusta Contessa Nettel Netel Sontheim Neckar , 9×12, Obj. Karl Zeis Jena 1:4,5 f:120 mm Contessa Compur Central, c/1920.
Donant: Montserrat Moya-Angeler Mediano.
16. Càmera Nettel Körner & amp; Mayer Zeiss Ikon, 9×12, 1907.
Donant: Montserrat Moya-Angeler Mediano
17. Càmeres de fusta sense identificar.
Als primers anys del S.XX era relativament habitual l’autoconstrucció de càmeres per part d’artesans-fusters en les quals s’hi instal·laven òptiques, com les Compour per exemple.
18. Porta-cintes Kodak, de magnesi de pistola, amb la caixa. Sobre 1910.
Expositor n. 2.2
1. Les càmeres estereoscòpiques
- Càmera esteroscopica, Jeanneret et cie. Monobloc simplifié, 5X13 CM, f 6, 3 72 mm. 1900.
- Càmera estereoscòpica Gaumónt, París. Objectius Tessar Zeiss. 1909 (aprox.).
- Càmera estereoscòpica Muchestrein, amb disparador. París. 1920 (aprox).
- Càmera estereoscòpica Ontoscope, fabricada per la casa Paul Cornu de París.
Probablement de 1928. Objectius E. Krauss. Podia ser recarregada a ple dia. Usa plaquesde 6 x13.
2. Càmera Kodak Autographic Brownie, 6×9 Anastigmat 6,3 108 mm, 1915 1923.
Donant:no consta.
3. Caixa de fusta per a plaques estereoscòpiques de vidre.
4. Càmera ICA. Dresde, Compur, plegable de manxa, de plaques 9×12 amb objectiu f:4,5. Es fabricava al 1925.
5. Càmera Plaubel Makinaente. Objectiu de 200mm i f:2.9. Model Makina III. Fabricades per Plaubel & Co., a Frankfurt del Main, Alemanya, entre 1912 i 1953. Eren càmeres de premsa de format mitjà. Tenien obturadors de fulla i enfocament de telèmetre amb manxes plegables.
Donant: Vda. Joan Sarrias Biosca.
6. Càmera Kodak Brownie. Model E 6 x 9.
Donant: Agustí Montserrat Castella.
7. Càmera Busquets. Estereoscòpica, Fabricant Busquets, Barcelona.
Donant: Fills de Rafael Peixot i M. del Tura Torrent.
8. Plaques de gelatina-bromur.
9. Visors de fotografia estereoscòpica.
10. Xassís o Portaplaques de diverses èpoques: Grafmatic d’Optical Works, Londres, Plaubel, Alemanya, d’AP París.
11. Porta plaques i estoig, 15 X 6.