Altres seccions:
– Secció I. La fotografia des dels seus inicis
– Secció II. La popularització de la fotografia
– Secció III (1). La popularització de la fotografia
– Secció IV. L’automatització de la fotografia
– Secció V. Disparar, revelar i veure a l’instant
– Secció VI. Un nou mon, l’era digital
Secció III- 2 Expositor 3.2
3.2 1ª SECCIÓ
1. Càmera Hasselblad 1000F. Lent Tessar 80mm F/2,8. 1952. Donant: Joan B. Nave.
2. Càmera Rolleiflex Synchro Compur 75 mm TLR f3,5.
El nom “Rolleiflex” és utilitzat per referir-se a la principal línia de càmeres Rollei de càmera rèflex d’objectius bessons (o TLR, Twin-Lens Rèflex) de format mitjà (durant algunes dècades existia una línia intermèdia per a fotògrafs aficionats anomenada Rolleicord). No obstant això, les varietats de TLRs i SLRs en formats mitjans, s’han fabricat sota la marca Rolleiflex. Les lents Zeiss Planar f2.8 i Schneider Xenotar, les dues de 80 mm de distància focal i d’alta velocitat en comparació a la resta, es van convertir en unes de les millors òptiques del seu temps. Es fabriquen diversos models, des del primer el 1929 fins al SL35 de 1970. Donant: sense dades.
3. Càmera Yashica-MAT, 6×6. Obj. Yashinon f 1:3,5 80mm, c1960. Donant: Enric Ciervo Martí.
4. Càmera Icoflex. Zeiss Ikon TLR 6 x 6. Tessar 75 mm i 1:3,5. Probablement de 1952.
Les Ikoflex eren càmeres TLR fabricades per Zeiss Ikon Ag, a Dresden. a partir de 1934 i pretenien competir amb les Rolleicord. Entre 1934 i 1960 es van fabricar quatre models, Ikoflex, Ikoflex I, Ikoflex II i Ikoflex Favorit, amb una sèrie de variants que es diferenciaven entre si, bàsicament, per alguns aspectes estètics, les lents i els obturadors. Donant: Josep Oller Poch.
5. Càmera ZEISS SUPER IKONTA B, 80/2.8 TESSAR, 6 x 9.
La Super Ikonta va ser fabricada per Zeiss Ikon a Dresde a partir del 1934. Després aquesta fàbrica va ser traslladada a Stuttgart. Era considerada com una de les millors càmeres de l’època en el seu format (6X9). Donant: sense dades..
6. Camera F. Deckel, Munchen. Cesport 6×9. Obj. Tessar 105mm 4.5. 1935. Donant: sense dades.
7. Càmera Rèflex Korelle. Dresde anys 30. Donant: Manuel Folch Gutierrez.
Estava a l’avantguarda del disseny de càmeres dels anys 30, pels mètodes experimentals de moure el mirall amb una corda de piano. Les persianes eren dissenys relativament rudimentaris. Tot i que un disseny rèflex molt primerenc, tots els elements d’una rèflex moderna es troben aquí, fins i tot l’obturador de pla focal de tela gran. Eren càmeres amb fama de rudimentàries.
8. Càmera Horizont. 35mm. f/ 1:2,8/28mm. 1967aprox.
Càmera de metall, amb lent giratòria per a fotos panoràmiques per a aficionats i professionals. Té un camp de visió de 120 graus amb la lent f / 2.8. Feta a l’antiga Unió Soviètica. Donant: Cipriano Gonzalez Crespo.
9. Càmera Kapsa 6×9, Vascromat 110 mm. 1952. Donant: Cipriano Gonzalez Crespo.
Càmera de baquelita fabricada pel Sr. F. Vasconcellos (DFV) a Sao Paulo, Brasil, a la dècada dels 50 com a càmera econòmica i senzilla sense grans prestacions. Tenia un visor doble per a posició en vertical i apaïsat, amb una màscara mòbil que permetia seleccionar l’opció de mida d’imatge (6×9 o 4,5×6), seleccionant també un commutador per al comptador d’imatges a la part posterior. L’objectiu és un Vascromat 110mm amb dues lents auxiliars que donaven tres distàncies d’enfocament (1-2m, 2-8m, 8-inf).
L’obturador és senzill amb velocitats 1/100 i B, amb tres obertures de diafragma f22, f16 i f11. Disposa d’un bloqueig de dispar i d’endoll per a flash. Utilitzava pel·lícula de 120.
10 Models de fotòmetre i taules d’exposició
3.2 2ª SECCIÓ
1. Càmera Kodak Retina Ib, 35 mm, Scneider-Kreuznach 50 mm f2,8. 1954-1958. Donant: Ramón Espadaler Serra.
2. Càmera, Argus Cintar3. 35mm, Argus Cintar f:3,5 50mm. 1939-1956. Donant: Sense dades.
3. Contina, 35 mm. Zeiss Ikon. Zeiss Opton Tessar 45mm f2,8 1952- 53. Donant: Magda Giralt (Josep M. Alemany Albert).
4. Càmera Balda, Baldinette. Baldanar f:3,5 50 mm. Prontor. És una petita càmera de molla, alemanya. de principis dels cinquanta, a l’estil de les Retina de Kodak. Utilitza pel·lícula de 35m. Donant: Albert Hernando.
5. Càmera Zeiss Contaflex 1, 35mm, Zeiss-Tessar 1:2,8 45mm, 1955c. Donant: Magda Giralt (Josep M. Alemany Albert).
6. Càmera Contessa, Zeiss-Ikon. Carl Zeiss Ikon Proxar Cuatro A28.5, f/2.8. Eren càmeres fabricades entre 1950 i 1955. 35mm. Donant: Carme Farré Miralles.
7. Les càmeres “micro”
Càmera Brownie, Easy, Kodak. Fabricades entre 1950 i 1961.
8. Les càmeres d’espia
La II Guerra Mundial suposa un punt de tall pel que fa al desenvolupament de molts aparells. Durant aquells anys es van començar a desenvolupar una gran quantitat de càmeres de microformat.
Ikonta 520/18. Zeiss Ikon.
A partir de 1929, les Ikontas tenien quatre models: A, B, C i D. També hi havia una Baby Ikonta. La primera sèrie va ser etiquetada com la sèrie 520. Es va produir fins al 1940. Donant: Magda Giralt (Josep M. Alemany Albert).
Càmeres Homer i Toyoka, Japó.
Càmera Minolta 16.
És una línia de càmeres subminiatura de 16 mm fabricades per Minolta entre el 1955 i el 1974. El negatiu era de 10×14 mm per als primers models. Més tard, es va adoptar un format més gran, 12×17 mm, utilitzant pel·lícula mono perforada de 16 mm. Donant: Manel Garcia Egea.
Càmera Micro 16, produïda per Wm. R. Whittaker (William i Robert) des de finals de 1946 fins a aproximadament el 1950. Els seus punts forts eren la precisió de l’acabat, en estar feta en bloc d’alumini, i les seves dimensions reduïdes i d’uns 255 grams.
9. La mesura de la llum
Taula de correspondència de focals i velocitat, portàtil i circular de Zeiss-Ikon.
Taules de cartró
Fotòmetres